In Nederland hebben wij, in vergelijking met sommige andere landen, een erg goed, fijnmazig wegennet. Als je er dan eens overheen aan het toeren bent, dan kom je langs veel informatie. Zo worden we vaak vroeg gewaarschuwd als er een file dreigt. De borden beginnen te knipperen en je weet dat je af moet remmen voor een file of voor werken aan de weg. Tegenwoordig krijg je zelfs informatie over de routes, de aankomsttijden van de grote steden worden aangegeven. Alsof dat nog niet genoeg is, heb je daarnaast je eigen TomTom die je keurig van A naar B brengt. Niets kan ons nog stoppen om op de plaats van bestemming te komen.
Hoeveel anders is het bij bedrijven. Als CEO heeft u vaak te maken met veel verschillende bedrijven, in sommige gevallen meerdere onderdelen binnen één bedrijf. Tussen alle onderdelen zijn informatiesnelwegen, wegen die van het ene onderdeel naar het andere gaan. Waarschijnlijk heeft u voor uw eigen bedrijf de wegen al volledig in kaart gebracht. U weet al precies welke informatie u nodig hebt om te kunnen zien waar u naartoe wilt. In sommige gevallen zijn dat nieuwe gebieden, maar soms moeten die nieuwe gebieden in record tempo eigen worden.
Wat denkt u van een overname?
U neemt een bedrijf over, dus u wilt zo snel mogelijk inzichtelijk hebben hoe dit bedrijf ervoor staat. Natuurlijk heeft een gedegen boekenonderzoek gedaan, maar u wilt nu weten hoe de vlag er op dit moment voor staat. Of eigenlijk wilt u weten wat voor waarde dit bedrijf nu direct toevoegt aan uw bedrijfsresultaat. Zou het dan niet mooi zijn als er een soort routeplanner was die u direct door dit andere bedrijf heen zou leiden? Een wegenaanduiding die precies vertelde waar de vertragingen zitten?
Die wegenaanduiding is er. Vaak heeft u binnen uw eigen bedrijf al een aantal templates bedacht waar de informatievoorziening in uw bedrijf aan moet voldoen. Door deze templates op de juiste manier op te bouwen, is het mogelijk om ze uit te rollen naar een andere organisatie. U maakt bijvoorbeeld gebruik van een data warehouse. Door nu alleen aan de onderkant het nieuwe bedrijf toe te voegen, blijft uw template in takt, blijft uw informatievoorziening hetzelfde. Dit is vaak niet de manier waarop dit gedaan wordt, het eerste waar de meeste bedrijven naar kijken is het in elkaar schuiven van de ERP-systemen. Als u echter uw informatie voorziening op peil hebt en dit op de juiste manier hebt ingericht, dan is het veel handiger om eerst de informatiestromen in elkaar te schuiven en pas in een later stadium de (ERP) processen. Zo krijgt u het inzicht in het bij uw organisatie bekende format en blijft de verandering bij het overgenomen bedrijf nog even beperkt en kan het geleidelijk wennen aan een nieuwe organisatiecultuur.